Per kalnus, raistus ir sniegynus


Grandinė – ne technikos stebuklas. Metalinės grandinės Lietuvoje naudojamos daugelį dešimtmečių: rišami gyvuliai, iš šulinio iškeliamas kibiras vandens... Dažniausiai būdavo naudojamos atvežtinės grandinės.

Apavas ratams

Prieš aštuonerius metus Utenoje įkurta UAB „Nosted mechanika“ – norvegų privataus kapitalo bendrovė, gaminanti specialias grandines autotransporto pravažumui pagerinti.

Nors automobiliams pripučiamos padangos buvo išrastos ir pradėtos gaminti XIX amžiaus pabaigoje, jos nuolat tobulinamos, bet stebuklingomis netapo. Slidžiais kalnų keliais, per šiaurės sniegynus ir lengvieji, ir krovininiai automobiliai „apaunami“ metalinių grandinių pynėmis.

Dar prieš antrąjį pasaulinį karą įkurta Norvegijos bendrovė pradėjo gaminti grandines ratams. Bendrovė išsiplėtė, jos produkcija, pristatoma „TRYGG“ prekiniu ženklu, žinoma visame pasaulyje. Bendrovė „Nosted kjetting“ prieš aštuonerius metus AB „Utenos krosnys“ gamykloje išsinuomojo 9 000 kvadratinių metrų gamybinį plotą ir įkūrė UAB „Nosted mechanika“, gaminančią specialias grandines autotransporto pravažumui pagerinti. Automobilių ratams grandinių poreikis nesumažėjo (kalnuose žiemą su grandinėmis privalo važiuoti net lengvieji automobiliai), bet gamyklų Europoje liko nedaug dėl gamybos koncentracijos.

Utenoje gaminti pigiauDSC 8352

Norvegai pas mus perkėlė dalį grandinių gamybos dėl pigesnės darbo jėgos. Be to, grandinių gamybos technika nors ir patobulėjo, bet išliko nemažai rankų darbo. UAB „Nosted mechanika“ generalinis direktorius Dainius Tvarijonas sako, kad į Uteną perkeltoje norvegų gamykloje atlyginimai nėra pernelyg maži, atsižvelgiant, kad ten didesnis darbo našumas.

Utenos gamykloje dirba keli gamybos meistrai, organizuojantys ir prižiūrintys darbą. Norvegijoje panašaus dydžio gamykloje tokios pareigybės nėra, nes darbininkai visą procesą atlieka savarankiškai ir gerai.

Utenoje gaminamas „grandinių apavas“ skirtas tiek lengviesiems automobiliams, tiek miškavežiams, krovininėms, dirbančioms dujų ar naftos verslovėse, kurios turi įveikti sunkiai pravažiuojamas vietoves. Sunkiojo transporto ratų grandinės įspūdingo dydžio ir svorio.

Grandinių gamyba, jų sukabinimo detalės sudėtingos. Reikia, kad grandinės nesunkiai būtų uždedamos ant ratų, pagamintos iš tvirto metalo.

Grandinių gamybai naudojamos įvairios metalo apdirbimo staklės, bet prie jų reikia kvalifikuotų šaltkalvių, suvirintojų, metalo grūdintojų, dažytojų ir surinkėjų.

UAB „Nosted mechanika“ generalinis direktorius Dainius Tvarijonas pasakojo, kad produkciją galima skirstyti į dvi dalis: grandinės įvairių automobilių ratams, daugiausia rąstų iš miško išvežimui, ir technika rąstų kėlimui, pakrovimui, tempimui, malkų kapojimui, užpustytų kelių valymui...

Bendrovėje gaminamos ir lašišų žvejybos įrangos detalės. Šiuo metu gamyba viršijo ikikrizinį lygį. Plieno pjaustymo lazeriu, metalo grūdinimo barai dirba trimis pamainomis.

Kas perka gaminius?

Daugiausia produkcijos išsiunčiama į Norvegiją, Kanadą, Švediją, Daniją. Gaminius perka šalys, ruošiančios daug medienos, išgaunančios dujas. Ratų grandines perka Šveicarija bei kitos kalnų šalys.

Utenoje įkurta „Nosted mechanika“ ne vienintelė Europoje, gaminanti panašią produkciją. Jaučiama konkurencija, nors gamyklų gerokai sumažėję. Tai lėmė naujos metalo apdirbimo staklės, modernios technologijos.

Sumaniųjų profesija

Dabar gamykloje 130 dirbančiųjų. Krizės metais nemažai žmonių buvo atleista. Tik paskutiniu metu produkcijos paklausa pradėjo smarkiai didėti, todėl ūgtelėjo gamyba.

Utenoje 130 darbo vietų metalo apdirbėjams – nemaža paspirtis įveikiant bedarbystę. Tuo labiau, kad sukuriamos ir netiesioginės darbo vietos. Gamykla naudoja daug metalo, kuris užsakomas Lietuvos prekybos organizacijose. Metalas atvežamas iš įvairių šalių. Įdiegus lakštų pjaustymą lazeriu, sumažėjo rusiško metalo, nes jis nepritaikytas tokiam pjaustymui.

Metalo atvežimui, gaminių išvežimui perkamos Lietuvos vežėjų, gamyboje – dujininkų, konstruktorių paslaugos. Perkamos kai kurios komplektuojamos dalys.

Metalo pramonėje reikia aukštos kvalifikacijos darbuotojų. Diegiamos naujos technologijos, perkamos tobulesnės staklės, darbuotojams reikia tobulėti. Tuo metalo apdirbimo profesija įdomi.

Išnuomotas gamybos plotas ne visas panaudojamas, todėl gamykla gali plėstis, jei augs produkcijos poreikis.

Algimantas Stanaitis

2011-02-23

Spausdinta:http://www.utenoszinios.lt/print.php?type=N&item_id=1180

PARTNERIAI

Norėdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, naudojame slapukus. Tęsdami naršymą svetainėje jūs sutinkate su slapukų naudojimo taisyklėmis.